Az elektromos roller veszélyei
Egyre népszerűbbé vált az elektromos roller használata, nem csak a nagyvárosokban, hanem kisebb településeken is gyakran találkozhatunk vele. Számos fajtája létezik, de sokan még ma is gyerekjátéknak tekintik. Pedig nem az, megkülönböztethetünk munkába járós, trükközésre kifejlesztett vagy mindenen keresztül hajtó terep rollert is. Nem gyerekjáték, hiszen elektromos, hirtelen gyorsul, így balesetveszélyessé válhat. Mivel viszonylag új közlekedési eszközről beszélünk, a Kresz nem ismeri, nincsenek szabályozások rá, nem tudjuk igazán, hogy hová, melyik kategóriába sorolhatjuk be. Nevezzük elektromos kerékpárnak? Ez alapján a bicikliúton mehetünk vele. Vagy határozzuk meg segédmotoros kerékpárnak? Így viszont mindenképpen szükséges hozzá jogosítvány és bukósisak. De létezik olyan feltételezés is, miszerint nem minősül járműnek. Ha ez valóban így lenne, akkor sajnos a közlekedésben sem vehetnénk részt vele. Egyelőre nem tudni, pontosan minek is számít, és, hogy milyen szabályokat kell betartania annak, aki elektromos rollert használ. Megfigyelhetjük, hogy közlekednek vele járdákon, úttesten és kerékpárutakon is. Pedig a járdákon még a kerékpárosoknak sem szabadna közlekedni, csak kivételes esetekben. A kerékpárút sem igazán az elektromos rollernek való. Hasznosak, hiszen gyorsak, nem bocsátanak ki káros anyagokat, és nem okoznak forgalmi dugókat. Teljesen hangtalanok, sokkal gyorsabbak, mint egy átlagos kerékpár, ez miatt viszont könnyen balesetveszélyes helyzetek alakulhatnak ki. Járdán közlekedve előfordulhat, hogy a gyalogos nem észleli, nem hallja, így megtörténik a baj. Egy felmérés szerint nagyon sok zúzódással, töréssel, ficamodással járó baleset okozója az elektromos roller. Nem ritka a súlyos fej-, és koponya sérülés, melynek agyvérzés lehet a következménye. A kezdő rolleresek sajnos mindenféle előzetes tudás nélkül kezdik el használni, és közlekedni vele a forgalomba bukósisak nélkül. Pedig fontos lenne tudni, hogy a kicsi kerekek nem alkalmasak a nagyobb kátyúk, repedések leküzdésére, mint pl. a kerékpárok, ezért szükséges fokozottabban figyelni és óvatosabban közlekedni. Mivel viszonylag új közlekedési eszközről beszélünk, és a Kreszben sem találunk rá vonatkozó említést, helyi korlátozásokkal, tilalmakkal igyekeznek szabályokat felállítani. Amerikában például külön elektromos rollereknek terveznek utakat, nyilván a megvalósításuk több időt vesz igénybe. Magyarországon a belvárosi gyalogutakon, gyalogos övezetekben tilos az ilyen rollerekkel való közlekedés. Egészen egyszerű a szabály, célszerű biztonságosan, figyelmesen közlekedni, kellő óvatossággal, bukósisak viselésével és nem a járdán. Ha ezt betartjuk, talán kevesebb lesz az ebből adódó baleset. Vigyázzunk egymásra!