Hasznos tanácsok egy tapasztalt autómentőstől

Mire figyeljünk külföldi autó vásárlásakor?

Külföldről behozott járművek esetén a leggyakrabban elkövetett hiba, hogy az autó papírjai nem megfelelőek. Az ügyfélszolgálatra beérkezett kérdések leginkább a honosításra vonatkoznak. Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy milyen dokumentumok szükségesek, és melyek azok a fontos tényezők, melyeknek meg kell felelni. Mindenképpen be kell szereznie a jármű eredeti forgalmiját, törzskönyvét, a kétnyelvű adás-vételi szerződést, és nem utolsó sorban a számlát is szükséges bemutatni. Az adás-vételi szerződés mindig legyen kétnyelvű, ez független attól, hogy az eladó magyar állampolgár, vagy a vásárlás Magyarországon történik, ugyanis ha az autó külföldön lett forgalomba helyezve, erre mindenképp szükség lesz a honosításkor. Ha azonban ez elkerüli a vásárló figyelmét, és az adás-vételi szerződés csak egy nyelven íródik, a fordítás igen drága lesz, hiszen csak hivatalos fordító irodában lehet ezt pótolni. Külföldről behozott járműveknél igazolni kell a tulajdonosi láncot, vagyis amennyiben kereskedőtől vásároltuk az autót, az okmányiroda kérni fogja a kereskedő által kiállított dokumentumot, ennek hiányában késni fog az új rendszám. Létezik vagyonszerzési illeték is, ha valaki Magyarországon él, és egy külföldi autó tulajdonjogát megszerzi, akkor kötelezett vagyonszerzési illeték megfizetésére. Ha a későbbiek folyamán eladja autóját, az új vevőnek is meg kell ezt fizetni, hiszen ismételt vagyonszerzés történik. Ha ismerősnek, barátnak, rokonnak hozzuk külföldről a járművet, érdemes meghatalmazással tenni azt. A forgalomba helyezés műszaki vizsgával indul a Nemzetközi Közlekedési Hatóságnál. Ez egy igen szigorú vizsga, az autónak meg kell felelnie műszakilag. Mindenképpen érdemes átnézetni a külföldön vásárolt autót, és csak olyat érdemes elhozni, aminek nem csak a papírjai megfelelőek, hanem műszakilag is rendben van. Olyan is előfordult, hogy az autó nem felelt meg a műszaki elvárásoknak, így a tulajdonos nem tudta kivinni az utakra, fölöslegesen vásárolta meg a látszatra szép autót. Ha elbukjuk a műszaki vizsgát, az késleltetheti a jármű forgalomba helyezését. Nagyon sok esetben kérnek meg bennünket, hogy elhozzuk a kiválasztott autót külföldről, mi pedig a lehető legbiztonságosabban tesszük mindezt. Vállaljuk, hogy az általunk szállított autó karcmentesen a megbeszélt helyre érkezik. Keressen minket bizalommal, az ország egész területén elérhetőek vagyunk. Legyen szó autószállításról, autómentésről, lerobbant járműről vagy éppen műszaki hibás autóról, mi állunk az Ön rendelkezésére.  A jelenlegi járványhelyzetben is elérhetőek vagyunk, a megfelelő higiénia betartásával, rendszeres fertőtlenítéssel dolgozunk.

NoemiMire figyeljünk külföldi autó vásárlásakor?
tovább olvasom

Túlzott meleg az autóban

Nagyon kell arra figyelni, hogy ha túlságosan felmelegszik nyáron az autó, a babák napirendje megváltozhat. Nyugtalanná válhatnak, alvási szokásaik felborulhathatnak,  tanácsos gyakrabban szellőztetni. Az autóban lévő klíma látszólag megkönnyíti a hőség elviselését, de a picik érzékenyebben reagálhatnak rá. Ha lehet ne érje őket közvetlenül az erős, hűvösebb levegő, mert könnyen megfázhatnak. Az autóban lévő hőmérséklet és a kinti hőmérséklet között ne legyen túl nagy különbség. A meleg miatt kiütések jelenhetnek meg a kisbabák bőrén, elsősorban az arcon, fejen, tarkón, nyakon és a popsin figyelhetjük meg, főként azok a testfelületen, ahol jobban izzadnak. Amit ennek érdekében tenni tudunk, az a túlöltöztetés elkerülése. Érdemes a kisbabákat gyakran kivenni az autósülésből, vagy hordozóból, hogy a bőrük ne izzadjon be túlságosan, szellőzni tudjon. Ma már autósülésekbe, babahordozókba, babakocsiba lehet vásárolni izzadásgátló betéteket. A melegkiütések viszkethetnek, ha a kicsi elvakarja, akár be is gyulladhat, gyógyulása nehezebb lesz. Itt is tanácsos a megelőzésre koncentrálni. Inkább pamutruhák viselése ajánlott, ezek jobban szívják a nedvességet, bőrük könnyebben lélegzik. A naptejek használata is javasolt, még az indulás előtt kenjük be a baba bőrét magas uv védelemmel ellátott krémmel. Ha hosszabb autós utazást tervezünk, el ne felejtsük a nyári, vékony sapka használatát. Ne vegyük le a gyerek fejéről, és ne engedjük, hogy ő levegye. Ezzel óvhatjuk őt a napszúrástól. A napszúrás sajnos igen komoly tüneteket  produkálhat, a fejfájáson kivül lázas lehet, arca kipirosodhat, de a legsúlyosabb az eszméletvesztés. Ha napszúrásra gyanakszunk és azt látjuk, hogy a baba nincs jól, haladéktalanul forduljunk orvoshoz. Inkább legyen 1-2 fölösleges körünk, minthogy nagyobb baja legyen a kicsinek. A nyári hőségben, tanácsos többször is megállni, vegyük ki a gyereket, hogy alaposan nyújtozkódhasson, és ne izzadjon bele az autósülésbe. Ablakra szerelhető napellenzővel is védhetjük a melegtől. Nagy melegben a fokozott izzadás folyadék és só vesztéssel jár, és ha ezeket nem pótoljuk kiszáradáshoz vezet. Soha ne hagyjuk se a gyereket, se a kisállatot még rövid időre sem a gépkocsiba bezárva. Hűtsük magunkat és folyamatosan pótoljuk az izzadással elveszített folyadékot. Kirándulásra vagy utazásra mindig vigyünk magunkkal innivalót. Ez az innivaló ne cukros üdítő legyen, hanem sima víz, kisbabáknál visszahűtött forralt víz. Ügyeljünk a gyermekekre, mert ők fokozottan érzékenyek a melegre és az erős napfényre. Az autóban lévő klímát is ésszel használjuk, igaz ugyan, hogy a nyári hőségben jelentősen megkönnyíti az utazást, nem csak komfortosabbá, hanem biztonságosabbá is teszi azt, ám mégse szabad túlzásba vinni. Utazás vége előtt pár perccel a klímát ajánlatos kikapcsolni, hogy a lecsapódó pára ki tudjon belőle száradni. Ezzel elejét vehetjük a kórokozók megtelepedését elősegítő nyirkos közeg kialakulásának. Ráadásul így van idő fokozatosan alkalmazkodni a külső hőmérséklethez, kiszálláskor nem ér sokkhatásként a meleg, ami hirtelen vérnyomáseséshez, szédüléshez, elgyengüléshez vezethet. A kintinél 8-10 °C-kal hidegebbnél többre nem érdemes a klímát állítani, mert az emberi szervezet számára az ennél nagyobb különbség túlzottan megterhelő lehet. A meghűlés, ízületi gyulladás elkerülése érdekében pedig jó, ha a hűvös légáramot nem közvetlenül magunkra irányítjuk. A klímák rendszeres karbantartása nagyon fontos, a pollenszűrő az allergéneket és más szennyező anyagokat szűri ki, ezért érdemes legalább 15000 km-enként cserélni. Ha rendellenességet észlelünk mindenképpen menjünk szakemberhez, hiszen ha az elején nem orvosoljuk a problémát, a későbbiek folyamán komolyabb károk keletkezhetnek.

NoemiTúlzott meleg az autóban
tovább olvasom

Elektromos autók és a róluk kialakult tévhitek

Egyre gyakoribbá válnak ezek a kisautók, ám itt is megfigyelhetjük, hogy az újdonság nem mindig hat pozitívan az emberekre. Nagyon sok tévhit él bennünk az elektromos autókkal kapcsolatban. Találkozhattunk olyan véleménnyel, mely szerint a villanyautó használhatatlan, amíg nincs országos töltőhálózat. Ezt mi szeretnénk cáfolni, hiszen a  villanyautó előnye pontosan abban rejlik, hogy otthon lehet tölteni. Ritkán használjuk az autót nagyobb távra, mint amivel egy töltéssel el tud menni. Így bátran állíthatjuk, hogy az elektromos autók nyilvános töltő nélkül is tökéletesen használhatók. A másik érdekes dolog, amivel szintén gyakran találkozhatunk az az állítás, miszerint a villanyautó sem környezetkímélő, csupán más módón szennyez. Ez természetesen attól függ, hogy az elhasznált energiát miből állítják elő. Ha az áram szén elégetéséből termelődik, akkor a hagyományos autóktól nem sokkal tisztább. Viszont ne feledjük, hogy az elektromos áram megújuló energiából is fedezhető, ami sokkal környezetkímélőbb, mint a benzin vagy a gázolaj elégetése. Nagyon sok villanyautós telepített otthonába vagy munkahelyére napelemeket vagy szélkereket, így a közlekedésre használt energia egy részét otthon, saját maguk termelik meg. Azért sem szokták környezetkímélőnek mondani, mert állítják, hogy a 3-4 évente kidobott akkumulátorok komolyan szennyezik a környezetet. Ám a tapasztalat azt mutatja, hogy az autók akkumulátorai jóval több ideig bírják, nem csak 3-4 évig. A hibrid autóknál van olyan, ami több, mint 10 évig is működik. Az akkumulátorok teljesítménye nem romlik jelentősen a hosszú évek használata alatt sem, így nem szükséges cserélni. Várhatóan akkor fogják közlekedésre alkalmatlannak minősíteni, amikor már nem lesznek képesek gyári kapacitásuk 50-60%-ának leadására sem. Ám még az 50-60% is bőven elegendő arra, hogy otthoni napelemeket működtethessünk vele. Reményeink szerint, mire ezek az akkumulátorok teljesen használhatatlanná válnak, meglesz a megfelelő újrahasznosítási technológia.

NoemiElektromos autók és a róluk kialakult tévhitek
tovább olvasom

Életveszélyes horror karavánok?

Ezek a járműszerelvények használt autókat szállítanak Németországból Romániába vagy Bulgáriába. A veszélyességük abban mérhető, hogy a legtöbb ilyen járművet vezető csupán B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezik, tehát a szabály értelmében nem is vontathatnának ekkora terhet. Így aztán azzal sem lehetnek tisztában, hogy hogyan viselkedik hirtelen fékezés esetén a jármű. További probléma, hogy a személyautókra szerelt vonóhorgok zömével nem lehet két tonnát vontatni, ezeket általában egy tonna össztömegű lakókocsikhoz és ötszáz kilós motorszállító utánfutókhoz tervezik. Azért választják mégis ezt a megoldást, mert sokkal költséghatékonyabb, egyszerre sok autót tudnak a célországba szállítani, nem beszélve arról, hogy ha esetleg büntetést kapnak, akkor is kevesebb egy alkalommal azt kifizetni. Elképesztő, ahogy vonulnak az utakon, nyitott platós teherkocsi platójára felraknak egy autót, aztán következik az utánfutó több személyautóval. De ennél vannak durvább esetek is, amikor a kisteherautó mögé több utánfutót kötnek, sőt azok mögött még vontatókötéllel is húznak még egy gépkocsit. Ilyenkor nem csak arról beszélhetünk, hogy mindez mennyire szabálytalan, hanem egyértelműen életveszélyes is. Egy ilyen járműszerelvény viselkedése az utakon kiszámíthatatlan, a fékútja beazonosíthatatlan, pláne, ha előzésbe kezd. Sajnos az is jellemző, hogy mindezek mellett még a sebességkorlátozást sem tartják be. Sima B kategóriás jogosítvány szükséges 3,5 tonna megengedett össztömegű kishaszonjárművek vezetéséhez, de ha 750 kiló megengedett össztömegnél nagyobb terhelhetőségű járművet vontat, B+E kategóriára lesz szüksége. Az előbbi esetben autópályán akár 130-cal közlekedhet, ha viszont utánfutót vontat, legfeljebb 80 km/órával.

NoemiÉletveszélyes horror karavánok?
tovább olvasom

Gyakori problémák, ha lerobbant az autója

Bár a pandémia miatt valamennyire csökkent az autós forgalom, az utakon észrevehető a változás, de emiatt nem szűntek meg a gyakori problémák. Autóba lehet, hogy kevesebben ülnek, ezáltal csökkennek a balesetek is, ám ne feledjük, hogy problémák nem csak ezáltal történnek. Nem mindig karambol miatt keresnek meg bennünket. A leggyakoribb hibák közt említhetjük az akkumulátor problémákat, ez igencsak mozgásképtelenné teheti az autót. Tapasztalhattuk, hogy az autó képes akár a legváratlanabb pillanatban lemerülni. Statisztikák szerint autómentőt leginkább ilyen jellegű esetek miatt hívnak.  Az autó bikáztatása ismert eljárás, ám nem minden esetben tanácsos ezt tenni. Van olyan szituáció, amikor csak árthatunk ezzel, és célszerűbb szakértőre bízni. A második gyakori hiba a fék meghibásodása, esetleg kormányzással, futóművel kapcsolatos problémák. Ahhoz, hogy az autónk megbízható legyen, rendszeres karbantartást igényel. Ami elromolhat, az előbb utóbb el is romlik, ismerjük ezt a mondást, és valóban így van. Ám a folyamatos ellenőrzés által a minimálisra csökkenthetjük a váratlanul fellépő problémákat. Ha mindezek ellenére is segítségre lesz szüksége, minket hívhat az év bármely napján. Magyarország egész területén elérhetőek vagyunk és több éves szakmai tapasztalattal állunk rendelkezésére. Kímélje meg magát a fölösleges stressztől, bízza autóját értő kezekre.

NoemiGyakori problémák, ha lerobbant az autója
tovább olvasom

Gyerekkel való utazásaink

A gyerekekkel való utazás igencsak nagy kihívás, történjen az autóval, vagy akár gyalog. Folyamatosan figyelni kell, ha hangosak azért érezzük zavarónak, mert nem tudunk másra koncentrálni, ha pedig hirtelen csend lesz, máris aggódni kezdünk, hogy mi lehet a probléma. Vegyünk egy mindennapi, teljesen életszerű példát, szól a zene az autóban, a gyerek, vagy gyerekek hátul utaznak, nagy a zsivaj, embert próbáló kihívás, hogy az utat figyeljük. Hatalmas felelősség, és komoly stressz faktor a figyelmünk megoszlása. A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy van néhány dolog, melyre mindenképpen tanácsos odafigyelni. Elsőként említenénk a gyerekülést, a korának és súlyának megfelelően kell kiválasztani, és egy hosszabb út előtt, akár többször is ellenőrizzük. Ha a gyerek még pici, ne utazzunk egyedül, kérjünk meg valakit, hogy kísérjen el bennünket. Ha van kísérőnk, sokkal könnyebben tudjuk a feladatokat menedzselni, a hátsó ülésen tud utazni a babával, így az evés, ivás, játszás könnyebben megoldható. Ha nem tudjuk megoldani, és mindenképpen egyedül vagyunk kénytelenek utazni, érdemes a babaülést az anyósülésre helyezni, ám a légzsákot ki kell kapcsolni. Súlyos, akár életveszélyes sérüléseket is szenvedhet a kicsi, ha a légzsák működésbe lép. Ha viszont már nagyobb gyerekről beszélünk, semmiképpen ne tegyük magunk mellé, hiszen belerúghat a sebességváltóba, kézifékbe, netán a kormányt is megránthatja, balesetet okozva ezáltal. Mindenképpen jobban járunk, ha a hátsó ülésre tesszük a babaülést. Figyelni kell arra is, hogy az ülés, és a biztonsági öv stabilan tartsa a gyereket, meg kell tanítani a kicsiknek, hogy az öv az ő biztonságukat szolgálja, nem szabad kibújni alóla. Hátrafordulni a gyerekhez vezetés közben szigorúan tilos, sok olyan balesetről hallani, ami ez miatt történik. Elég egy kis figyelmetlenség, és máris megtörténik a baj. Ha mindenképpen szükségét érezzük annak, hogy hátra kell fordulnunk, sír a gyerek, nem akarja abbahagyni, inkább álljunk meg, húzodjunk félre autónkkal, és győződjünk meg a probléma okáról. Ha sikeresen orvosoltuk a bajt, nyugodtabban folytathatjuk utunkat. Indulás előtt készüljünk vízzel, rágcsálnivalóval, melyet könnyen elérhetünk, de mégsincs a kicsi közelében. Váltásruha mindenképpen javasolt, legyen bőven pelenka, popsitörlő nálunk, ezek az eszközök hasznosak lesznek utunk során. Esősebb, hidegebb idő esetén váltócipővel is készüljünk, esetleg plusz kabáttal, takaróval. Érdemes játékot is bekészíteni, plüssöket, mesekönyveket, ami leköti gyermekeink figyelmét, egy hosszabb, számukra unalmas útközben.  Ha tudunk iktassunk be hosszabb-rövidebb pihenőket is, gondoskodjunk a friss levegőről, szellőztessünk gyakran. Ne induljunk el felkészületlenül, ezzel csökkenthetjük a stresszt is. A babákat is, csakúgy mint a felnőtteket a hőség jelentősen megviseli. A kicsiknek felborul a napirendjük, sokkal sírósabbak, nyűgösebbek lehetnek, az étvágyuk csökkenhet. Viszont a folyadékszükséglet megnövekszik, fokozottabban kell erre figyelni, rendszeresen itatni a babákat. Anyatejes piciket többször kell mellre tenni, hiszen szomjoltó hatása is van. Ha a kisbabák folyadékszükséglete nincs megfelelően pótolva, könnyen kiszáradhatnak. A tápszerrel táplált, hat hónaposnál nagyobb babákat visszahűtött, forralt vízzel itassuk, a teák, cukros italok nem oltják a szomjúságot. Fontos odafigyelni mindezekre, mert a baj hamar megtörténik. A kisbabák szervezete érzékenyen reagál mindenre, még nem tudják szavakkal kifejezni érzéseiket, csupán sírással. Ha folyamatosan sírnak, nyűgösek, ne idegesen reagáljunk rá, hanem igyekezzünk megtalálni a baj forrását, majd próbáljuk megoldani. Ha sikerrel járunk, gyerekünk mosollyal fogja megköszönni.

NoemiGyerekkel való utazásaink
tovább olvasom